امتیاز {{starRate.StarValue}} از 5 از بین {{starRate.TotalVotes}} امتیازدهنده به قوانین و مقررات

قوانین و مقررات

قوانین و مقررات عمومی

  • ملی چارتر بر اساس مجموعه قوانین جمهوری اسلامی ایران، قوانین جرایم اینترنتی، مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حج و زیارت و قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی فعالیت میکند. خریدار ضمن خرید اینترنتی بلیط، متعهد میشود که قبل از خرید کلیه قوانین وب سایت که در این صفجه و بخش قوانین و مقررات سایت ذکر شده و همچنین از کلیه ی قوانین و مقررات خرید بلیط که توسط سازمان هواپیمائی کشوری تدوین شده آگاهی کامل دارد. هر گونه خرید از این سایت به صورت آنلاین ، آفلاین ، تماس تلفنی و یا موبایلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به منزله تایید قوانین می باشد.
  • کلیه حقوق محتوای موجود در سایت محفوظ است و استخراج یا کپی از هر یک از بخش های سایت تنها با کسب اجازه رسمی شرکت آوان گشت ایرانیان میسر است. همچنین هرگونه سوء استفاده از نام ملی چارتر یا بلیط یا استفاده از نام های مشابه که شبهه مشابهت و تطابق را ایجاد نماید ممنوع است و در صورت وقوع با توجه به ثبت برند "ملی چارتر" در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد کشور از طریق مراجع قانونی ذیصلاح مورد پیگرد قرار می گیرد.
  • کلیه اطلاعات شخصی کاربران در سایت به جز برای مراجع قانونی ذیصلاح که در قانون به صراحت به آنها اشاره شده باشد کاملاً محرمانه و محفوظ است و شرکت آوان گشت ایرانیان تمام تلاش خود را برای محافظت از اطلاعات شخصی کاربران به عمل می آورد. به همین منظور همه تلاشها برای نفوذ یا تخریب سایت مورد پیگری قرار می گیرد و در صورت لزوم از طریق مراجع قانوی ذی صلاح اقدام و مورد پیگرد قرار می گیرد.
  • کلیه اطلاعات وارد شده در سایت توسط خریداران، مسافران و کاربران باید بصورت صحیح در سایت وارد شود و در صورت عدم اعتبار و صحت آنها مسئولیت عواقب احتمالی بعدی مانند نیاز به صرف هزینه مجدد برای تهیه بلیط جایگزین بر عهده وارد کننده اطلاعات است.
  • پس از انجام عملیات پرداخت خرید بلیط هواپیما، باید اطلاعات مورد نظر تایید و قطعی شوند که در این صورت موضوع از طریق پیامک و ایمیل به خریدار اعلام شده و بلیط برای وی ایمیل می شود و در صورت انجام نشدن درخواست، هزینه پرداخت شده به حساب خریدار بازگشت داده می شود.
  • در پروازهای چارتر ارائه ی یک نسخه از بلیط چاپ شده و در پروازهای سیستمی، ارائه ی شماره ی بلیط به همراه کارت شناسایی معتبر به کانتر هواپیمایی مربوطه الزامی است. همچنین بلیط خریداری شده قابل واگذاری یا فروش به غیر نیست و هنگام پذیرش مسافر در فرودگاه، باید اطلاعات هویتی بلیط با کارت شناسایی یا پاسپورت مسافر مطابقت داشته باشد در غیر اینصورت مسئولیت آن بر عهده خریدار بلیط است.
  • در پروازهای بین المللی پاسپورت مسافرین باید حداقل دارای 7 ماه اعتبار باشد و در غیر اینصورت مسئولیت ناشی از عدم توجه به آن بر عهده مسافر خواهد بود. همچنین در پروازهای بین المللی که مسافر اقامت یا ویزای کمتر از 6 ماه در کشور مقصد را دارد باید نسبت به خرید بلیط برگشت نیز اقدام نماید و در صورت عدم رعایت این موضوع کلیه مسئولیت آن از جمله ممانعت در سوار شدن بر عهده مسافر خواهد بود. همچنین مسئولیت دریافت ویزا با توجه به قوانین کشور مقصد بر عهده خریدار بلیط می باشد و ملی چارتر در این خصوص مسئولیتی ندارد.
  • وبسایت ملی چارتر اگرچه تنها به فروش اینترنتی بلیط هواپیما اقدام می ورزد و در قبال شرایط کنسلی، تاخیر یا تعجیل پرواز مسئولیتی بر عهده ندارد اما خود را موظف می داند در صورت بروز خطا از جانب شرکت هواپیمایی یا چارتر کننده، موضوع را بر اساس اسناد و مدارک به نفع مسافر تا حد ممکن پیگیری نماید.
  • پروازهای رفت و برگشت هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و در صورت لغو یا کنسلی هریک بر روی دیگری تاثیری نمی گذارد مگر در مواردی که ایرلاین پرواز رفت با ایرلاین پرواز برگشت در توافق با هم طی قرارداد موجود همکاری دارند که در ادامه قوانین کامل آن ذکر گردیده است.
  • مسافرانی که اقدام به تهیه بلیط با یک توقف بصورت جداگانه مینمایند باید توجه داشته باشند مطابق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری میزان توقف، در پروازهای داخلی باید بیش از 3 ساعت و در پروازهای خارجی بیش از 5 ساعت باشد و در غیر اینصورت مسئولیت از دست دادن پرواز بر عهده ی مسافر میباشد.

شرایط و قوانین خرید اینترنتی بلیط هواپیما

  • در قوانین هواپیمایی کشوری، فرد نوزاد به کمتر از دو سال و فرد کودک به دو تا دوازده سال تمام و فرد بزرگسال به بیش از دوازده سال اطلاق میشود. همانطور که قبلا ذکر شد در پروازهای چارتری و غیر قابل استرداد، قیمت بلیط کودک با بزرگسال برابر است اما در پروازهای با نرخ مصوب (سیستمی)، قیمت بلیط برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است و همچنین در این نوع پروازها، بلیط کودک را به هیچ وجه نمیتوان به تنهایی و جدا از بلیط بزرگسال خریداری نمود.
  • کلیه پروازهای داخلی با مبدا تهران از فرودگاه مهرآباد انجام میگردد.پرواز های خروجی شرکت های کیش ایر ، زاگرس و وارش از ترمینال 1 فرودگاه مهرآباد ، پرواز های خروجی شرکت های هواپیمایی آتا ، قشم ایر، معراج، ایران ایر ، کارون و ایران ایرتور از ترمینال 2 فرودگاه مهرآباد و پرواز شرکت های هواپیمایی ماهان، آسمان، تابان، کاسپین، ساها، پویا، سپهران، فلای پرشیا و پارس ایر از ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد انجام میشود. همچنین حضور مسافر 1 ساعت و 30 دقیقه قبل از تمامی پرواز های داخلی در فرودگاه الزامی است.
  • طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک (پزشک های معتمد شرکت هواپیمایی مربوطه) برای خانمهای باردار، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی-عروقی، بیماریهای تنفسی، صرع، آنمی شدید، دیابت ملیتوس کنترل نشده، کسانی که دیالیز میشوند یا کسانی که از داروهای تضعیف کننده ی سیستم ایمنی استفاده مینمایند و یا هرگونه بیماری که سبب منع سفر هوایی باشد، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری میباشد. همچنین لازم است که این مسافران، داروهای مورد نیاز خود را در طول سفر به همراه داشته باشند.
  • طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، مسافرانی که نیاز به ویلچر یا خدمات ویژه دارند باید حتما بلیطی را تهیه کنند که خدمات مربوطه را شامل شود. بدین منظور باید قبل از تهیه بلیط با ملی چارتر هماهنگی لازم را انجام داده و هنگام خرید این نوع بلیط نیز درخواست خود مبنی بر نیاز به خدمات ویژه را به ملی چارتر ارسال نمایند.

شرایط و ضوابط کنسلی بلیط هواپیما داخلی

  • در خواست کنسلی بلیط های سیستمی از طرف مسافر، مطابق قوانین هواپیمایی کشوری، شامل جریمه‌ی کنسلی می‌شود. مقدار این جریمه طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و قوانین ایرلاین متفاوت است. پس از درخواست استرداد توسط مسافر، مبلغ جریمه کنسلی و مبلغ کارمزد انتقال وجه از قیمت بلیط کسر شده و باقیمانده مبلغ، به‌طور آنلاین به حساب مسافر برمی‌گردد. این مسئله در مورد پروازهای غیر قابل استرداد صادق نیست. مدت زمان بازگشت وجه، تابع مقررات بین بانکی (حداکثر تا 72 ساعت کاری) است.
  • بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده ی پرواز است و تنها در صورت لغو کامل پرواز چارتر و عدم دریافت بلیط جایگزین از طرف چارتر کننده، مبلغ بلیط به طور کامل عودت داده خواهد شد.
  • در پرواز های چارتر درصورت No-Show شدن مسافر (مسافری که پرواز خود را انجام ندهد) بلیط به طور کامل سوخت خواهد شد. همچنین مسافری که در محدوده 24 ساعت مانده به پرواز بلیط خود را باطل نماید نیز No-Show محسوب می شود.
  • هر نوع انصراف بلیط از طرف مسافر تا قبل از 24 ساعت مانده به پرواز هواپیما، بر طبق قوانین کنسلی هر چارتر کننده متفاوت است. پس از درخواست استرداد توسط مسافر، ملی چارتر در خواست کنسلی و استرداد هزینه را به چارتر کننده مربوطه ارسال و آن را پیگیری می نماید و تنها در صورت پذیرش این درخواست از سوی چارتر کننده، جریمه از قیمت بلیط کسر شده و ما بقی پول، به طور آنلاین بین 48 تا 72 ساعت به حساب مسافر برمیگردد.
  • جهت استرداد مبلغ پروازهایی که به دلیل تاخیر یا تعجیل بیش از 2 ساعت کنسل شده اند، ارائه اصل بلیط مهر شده به چارتر کننده الزامی می باشد (از طریق پست، پیک یا مراجعه حضوری و برخی مواقع تصویر بلیط مهر شده). بدیهی است پس از تایید ایرلاین و برگشت هزینه از سمت چارتر کننده، هزینه برگشت داده می شود. استرداد وجه تا زمانی که چارتر کننده و ایرلاین مربوطه پاسخی ارائه ندهند امکان پذیر نبوده و ممکن است تا 30 روز زمان ببرد .
  • در صورت ابطال یا تاخیر بیش از دو ساعتِ پرواز بلیط خریداری شده شامل جریمه‌ی کنسلی نمی گردد و مسافر ملزم است در قسمت استرداداد های وب سایت گزینه "لغو پرواز توسط ایرلاین" و یا "تاخیر و تعجیل پرواز بیش از دو ساعت" را انتخاب نماید.
  • در صورت ابطال پرواز و یا تاخیر بیش از دو ساعت که سبب انصراف مسافر از پرواز گردد، ارائه‌ی بلیط/رسید مهر شده توسط ایستگاه مبدا، به منظور هرگونه پیگیری و استرداد بدون جریمه‌ الزامی است.
  • در صورتی که مسافر قصد خرید بلیط در 2 پرواز متوالی را دارد می بایست هنگام خرید حداقل 3 ساعت بین رسیدن پرواز اول به مقصد و حرکت پرواز دوم فاصله باشد. در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن به پرواز دوم برعهده مسافر می باشد و ملی چارتر هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت و جریمه کنسل شدن بلیط دوم به عهده مسافر است.
  • ایرلاین پویا تنها در صورتی که هر دو لگ پویا باشد و فاصله بین پرواز 24 ساعت باشد استرداد لگ دوم را بدون جریمه انجام میدهد.
  • در حال حاضر ایرلاین ماهان و قشم ایر برای مسافرانی که به دلیل پزشکی نمیتوانند از پرواز استفاده کنند و قبل از پرواز با ایرلاین هماهنگی لازم را انجام نداده اند و از پزشک معتمد ایرلاین تایید انجام پرواز نگرفته اند حتی با بلیط مهر شده استرداد بدون جریمه انجام نمیدهند.
  • اصلاح استرداد بلیط هواپیمایی وارش در صورت نیاز از قبیل تاخیر بیش از دو ساعت پرواز که موجب انصراف مسافر از پرواز شده است تا 7 روز کاری امکان پذیر است.
  • بلیط مسافرین پرواز کارون، زاگرس، معراج و تابان پس از پذیرش و دریافت کارت پرواز(در صورت عدم استفاده از پرواز) غیر قابل استرداد می باشد.
  • استرداد بدون جریمه پرواز های رفت و برگشت و کانکشنی ایرلاین ساها در صورتی که حداکثر فاصله بین پروازها 48 ساعت باشد در صورت ثبت استرداد قبل از انجام پرواز امکان پذیر است.حداقل زمان بین دو پرواز نیز اگر هر دو طرف ایرلاین ساها باشد باشند از زمان فرود پرواز اول تا بلند شدن پرواز بعدی 2 ساعت واگر یکی از ایرلاین ها ساها و ایرلاین دیگه غیر از ساها باشند این تایم 3 ساعت است.
  • طبق بخشنامه هواپیمایی کشوری به شماره 1338/300-41، در صورتی که استرداد شما «به دلایل شخصی» باشد، مالیات (به مبلغ 3 هزار تومان) غیرقابل‌استرداد خواهد بود.
  • طبق قوانین 14 جانبه میان ایرلاین ها و بر اساس قوانین داخلی هر ایرلاین ،در صورتیکه بلیط پرواز به صورت رفت و برگشت خریداری گردد و یک مسیر پروازی توسط ایرلاین لغو شود و یا تاخیر و تعجیل بیش از دو ساعت داشته باشد و مسافر از پرواز انصراف دهد قوانین زیر برای کنسل کردن مسیر دیگر پرواز برقرار است.
    شرکت های هواپیمائی زاگرس ، ایران ایرتور و چابهار در قرار داد 14 جانبه میان ایرلاین ها نیستند و از آن پیروی نمیکنند. لذا هنگام خرید بلیط به صورت رفت و برگشت باید به موضوع توجه کنید .همچنین جهت اطلاع دقیق قبل از قوانین خرید بلیط به صورت رفت و برگشت حتما قبل از خرید با پشتیبانی تماس بگیرید.
برچسب ها {{item.name}}